Визначившись із цілями уроку, ми можемо братися за складання плану – чого і як саме ми збираємося навчати. Ми визначаємо найважливіші компоненти (частини) уроку, розмірковуючи, що повинно робити учнівство та як. Тож план уроку нагадує дорожню карту, що показує нам, куди ми йдемо і як збираємося туди дістатися – хоча під час подорожі може виявитися, що нам потрібно піти іншим шляхом!
Основні компоненти плану уроку показують, для чого ми його проводимо (цілі), що та як будуть робити вчитель/-ка і учнівство протягом уроку (процедуру уроку – види роботи, які використовує вчитель/-ка), розподіл часу на різні етапи уроку, характеристику групи. Вся ця інформація допомагає передбачити можливі проблеми та спробувати запобігти їм.
План уроку може допомогти вчителю/-ці таким чином:
- перед уроком: занотовування цілей та процедур для кожного етапу допоможе пересвідчитися, що ми спланували все в логічній послідовності;
- протягом уроку: план допоможе дотримуватися розподілу часу та послідовності процедур;
- після уроку: план допоможе рефлексії про те, як усе відбувалося на уроці, що вдалося, а що – ні; він також допоможе спланувати наступний урок.
Плануючи урок, потрібно ставити ряд запитань до кожного компоненту.
| Компоненти плану уроку | Запитання |
| Характеристика класу | Для кого ми плануємо урок? |
| Місце уроку в програмі | Як цей урок пов’язаний з попереднім та наступним? |
| Основна мета | Чим має оволодіти учнівство на кінець уроку? |
| Допоміжні цілі | Що ще має вміти учнівство протягом уроку, що дасть йому змогу досягти основної мети? |
| Поетапні цілі | Яка мета кожного етапу уроку? |
| Особисті цілі | Які аспекти власної педагогічної діяльності ми хочемо розвинути або покращити? |
| Припущення | Що наше учнівство вже знає і що може робити щодо поставлених цілей? |
| Передбачувані проблеми | Що може викликати в учнівства труднощі на уроці? Що воно, можливо, ще не звикло робити? Де воно може почуватися невпевнено? |
| Можливі рішення | Які дії ми можемо виконати, аби подолати передбачувані проблеми? |
| Навчальні посібники, матеріали, обладнання | Що ми маємо не забути взяти на урок? |
| Процедури | Які завдання підготувати на кожний етап уроку? |
| Розподіл часу | Скільки часу потрібно на кожний етап уроку? |
| Схема взаємодії | Яким чином учні/-иці працюватимуть на різних етапах уроку: індивідуально, у парах, у групах чи цілим класом? |
| Домашнє завдання | Яку подальшу роботу слід виконати учнівству перед наступним уроком? |
Не кожний урок має містити всі вказані компоненти. Проте під час планування важливо ставити собі ці запитання.
Ось кілька практичних порад для створення ефективного плану уроку:
- обирайте завдання, що допоможуть досягти поставленої мети; також перевірте логічний зв’язок між етапами уроку;
- забезпечте різноманіття завдань, схем взаємодії та навичок, що опрацьовує учнівство. Учні/-иці будь-якого віку потребують різноманіття, але особливо воно важливе для молодших школярів/-ок, вони потребують частої зміни діяльності;
- добре, якщо план уроку містить етапи, які, за потреби, можна пропустити. Добре також включити до плану варіації. А саме – диференційовані або додаткові завдання на випадок, якщо учням/ицям знадобиться менше часу на виконання завдань, ніж вчитель/-ка розраховує, або якщо вчитель/-ка не впевнений/-на, чи добре працюватимуть усі частини плану;
- складати план якнайпростіше, нотатки – кращі за повні речення, і немає потреби описувати кожний крок у деталях. Проте може знадобитися записати деякі речі повністю – наприклад, підказки для опрацювання якоїсь структури, запитання для перевірки розуміння, інструкції тощо;
- добре, якщо план чіткий і добре читається протягом уроку. Використовуйте різні кольори, рамки, підкреслювання тощо. Також намалюйте, як буде виглядати дошка на різних етапах уроку;
- план уроку можна розділити на дві частини: загальна інформація та види роботи. Перше є результатом ретельного визначення, хто наші учні/-иці, чого вони потребують та які наші цілі. Відповіді на ці запитання створюють контекст, шо допомагає нам написати процедурну частину плану.
Зразок плану уроку (за TKT Cambridge University Press)
| Компоненти плану кроку | ||||
| Рівень і кількість учнів/-иць / характеристика класу | 24 учні/-иці рівня Intermediate (B2) | |||
| Місце уроку в програмі | Учнівство вже опрацювало простий опис людей | |||
| Основна мета | Розширити словниковий запас для опису людей Практика усного мовлення | |||
| Допоміжні цілі | Використання відповідного мовного матеріалу для опису фізичної зовнішності людей | |||
| Припущення | Учні/-иці вміють використовувати теперішній та минулий часи, щоб описувати звички та минулі події | |||
| Передбачувана проблема | Учні/-иці можуть не захотіти повторювати те ж саме завдання на останньому етапі уроку | |||
| Можливе рішення | За необхідності запропонувати відтворити опис сім’ї свого попереднього партнера, а не повторювати свій власний | |||
| Час | Процедура | Поетапні цілі | Навчальні матеріали | Схема взаємодії |
| 5 хвилин | Учні/-иці говорять про свої сім’ї | Введення: заохотити учнівство говорити та представляти тему | Родинні фотографії, які приносять учні/-иці | Робота в парах |
| 10 хвилин | 1. Учні/-иці обирають прикметники, щоб завершити опис учасників/-иць сім’ї в письмових записах міні-діалогів 2. Учні/-иці слухають міні-діалоги та перевіряють, чи правильно написали | 1. Представити нову лексику 2. Інтенсивне слухання | 1.Письмовий запис коротких діалогів 2.Аудіозапис діалогів з CD-програвача | 1.Індивідуальна робота → робота в парах 2. Учитель/-ка → весь клас |
| 10 хвилин | Учні/-иці обмінюються інформацією про учасників/-иць своєї сім’ї | Надати учнівству можливість попрацювати над вільним мовленням: опис характеру, звична поведінка та незвичайні події у минулому | (нічого) | Робота в парах (Вчитель/-ка спостерігає) |
| 10 хвилин | 1. Учитель/-ка коментує використані засоби мовлення 2. Учнівство виконує завдання на заповнення пропусків | 1. Наголосити на потребі використання нової мовної форми 2. Ввести новий аспект мови Закцентувати на вільному мовленні | 1.Зауваження вчителя/-ки Біла дошка 2. Аркуш робочого зошита для виконання вправ | 1. Вчитель/-ка → весь клас 2. Самостійна робота |
| 10 хвилин | Учнівство повторно виконує завдання опису родини | Забезпечити учнівству можливість покращити своє усне мовлення Надати учнівству додаткову практику вільного мовлення | (нічого) | Робота в парах (з іншими . партнерами) |
No comments:
Post a Comment